– W Polsce budowało się jedynie drogi bitumiczne i cały system jest skoncentrowany na jednej technologii. Nie ma natomiast kadry do budowy dróg z betonu – zwraca uwagę Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”.
Priorytetem zarządu Budimeksu jest zaangażowanie w budowę dróg betonowych, których w Polsce wciąż jest mało – ogłoszony w zeszłym roku program budowy dróg przewiduje powstanie jedynie 810 na 3,9 tys km tras w tej technologii. – To zła proporcja – uważa Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.
Wciąż za mało betonu
Blocher uważa, że technologia betonowa jest dla polskich dróg bardziej korzystna, ze względu na jej wytrzymałość, czego nie można powiedzieć o nawierzchniach asfaltowych. – W analizach nie bierze się pod uwagę tego, że nawierzchnie bitumiczne co 7-10 lat powinny być wymieniane, co wiąże się z utrudnieniami, takimi jak zamykanie drogi. Nawierzchnie betonowe natomiast wytrzymują do 40-50 lat. Tam, gdzie jest większe natężenie ruchu, zwłaszcza ciężarowego, powinniśmy budować drogi betonowe – zaznacza Blocher.
Dla firmy bardziej atrakcyjna jest budowa dróg właśnie w technologii betonowej, z powodu znacznie mniejszej konkurencji. Jednak i w tym przypadku wykonawca może napotkać na spore problemy. Dariusz Blocher zwraca bowiem uwagę, że system budowy dróg w Polsce skoncentrowany był dotychczas na jednej technologii – asfalcie – co wyklucza istnienie specjalistycznej kadry, przygotowanej do realizacji tras betonowych.
– Apeluję do zamawiającego, żeby nie skumulował inwestycji w drogi z betonu. Jeżeli zostaną one skumulowane, nie będzie możliwości ich jednoczesnej budowy, bo zabraknie do tego specjalistycznej kadry – mówi prezes Budimeksu. A temat jest delikatny – położenie betonu musi odbywać się możliwie jak najstaranniej, z uwagi na brak możliwości późniejszej ewentualnej poprawki nawierzchni. – Aby taką drogę poprawić, należy ten beton zrywać, nie ma innej możliwości – apeluje Blocher.
Inwestycje Budimeksu
Wkrótce jedna trzecia wszystkich powstających w Polsce dróg będzie realizowana przez firmę Budimex. Portfel zamówień grupy wynosi rekordowe 7 mld zł, a firma podpisała 30% więcej kontraktów niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Większość portfela Budimeksu jest jednak oparta na systemie „zaprojektuj i zbuduj”, a więc w pierwszym roku realizacji kontraktów, zmiany nie muszą być bardzo widoczne.
Firma ma jeszcze kontrakty za 0,5 mld zł do podpisania i cały czas bierze udział w innych przetargach. Ostatnio złożona została oferta w przetargu na S7 koło Rabki. Dariusz Blocher przewiduje, że do końca roku będzie jeszcze około 15 interesujących ją kontraktów, ale rezultat postępowania może być trudny do przewidzenia.
– Są przetargi, w których jesteśmy bardzo atrakcyjni cenowo – S5, ale i takie, w których lądujemy na końcu stawki, np. w obszarze mazowieckiego, chociaż mamy taką samą metodologię wyliczania, więc to jest loteria – mówi prezes Budimeksu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.